Abstract:
W ostatnich latach na międzynarodowym rynku usług turystycznych uwidacznia się wzrost zainteresowania turystyką uzdrowiskową. Na rozwój uzdrowisk stawia obecnie coraz więcej państw. W Polsce turystyka uzdrowiskowa uważana jest za jeden z ważniejszych markowych produktów krajowych, przeznaczonych na rynek polski i zagraniczny. W związku z wejściem Polski w struktury Unii Europejskiej polskie uzdrowiska otrzymały szansę rozwoju np. w postaci dofinansowań, z drugiej jednak strony zmuszone są działać w warunkach stale nasilającej się konkurencji ze strony renomowanych kurortów europejskich. Pomimo poddania presji nowoczesnej konkurencji mają jednak szanse wygrać walkę o klienta, zarówno krajowego jak i zagranicznego. Posiadają przecież liczne atuty. Polskie uzdrowiska statutowe to często najpiękniejsze krajobrazowo regiony geograficzne kraju, oferujące możliwość spędzania wolnego czasu w górach, nad morzem i na pojezierzach. Coraz częściej bogatą ofertę leczniczą uzupełnia równie bogata oferta wypoczynkowa, rekreacyjna, sportowa a ostatnio także odnowy biologicznej. Kształtowanie i kreowanie produktu turystycznego uzdrowisk wymaga jednak określenia profili kuracjusza, kuracjusza-turysty oraz turysty, będących głównymi klientami na rynku turystyki uzdrowiskowej. Rynek odbiorców oferty polskich uzdrowisk nie jest jednorodny. Identyfikacja cech i preferencji klientów w celu jak najlepszego zaspokojenia ich potrzeb i oczekiwań stała się koniecznością. Wiedza na temat klientów jest jednym z najcenniejszych zasobów. W warunkach współczesnej gospodarki rynkowej trafne określenie a następnie utrzymanie swoich klientów stanowi warunek osiągnięcia sukcesu. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie profilu nabywców produktu turystycznego polskich uzdrowisk. Autorka w pracy stara się zwrócić uwagę na rolę, jaką pełni wiedza na temat klienta uzdrowisk, dla samorządów terytorialnych polskich miejscowości uzdrowiskowych oraz funkcjonujących na ich obszarze pojedynczych firm, których działalność bezpośrednio lub pośrednio związana jest z obsługą turysty i kuracjusza.