Celem pracy jest ukazanie autoprezentacji jako ważnego czynnika efektywności komunikacji w biznesie. Praca składa się z trzech rozdziałów: dwóch teoretycznych i jednego badawczego.
W pierwszym rozdziale zaprezentowane zostały zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną. W podrozdziale dotyczącym komunikacji werbalnej opisane zostały zasady poprawnej komunikacji i podstawy umiejętnego słuchania. Przedstawiono również bariery komunikacyjne oraz sposoby walki z nimi. W drugim podrozdziale scharakteryzowane zostały zagadnienia związane z komunikacją niewerbalną. Omówiono tutaj sygnały niewerbalne wysyłane przez ciało ludzkie, które skuteczny menedżer powinien znać i właściwie interpretować. W rozdziale drugim scharakteryzowano zagadnienia związane z autoprezentacją jako narzędziem oddziaływania na innych. Znajdują się tu między innymi informacje dotyczące motywów podejmowania autoprezentacji, rodzajów autoprezentacji, samooceny, a także perswazji. Rozdział trzeci, mający charakter empiryczny, prezentuje problematykę i metodologię badań własnych oraz ich wyniki badań. Przeprowadzone badania wykazały, iż właściwa autoprezentacja wywiera bardzo duży wpływ na pracę
menedżera i na jego kontakty interpersonalne. Wyniki badań potwierdzają, że odpowiednia
autoprezentacja i właściwa komunikacja są skutecznymi narzędziami pracy menedżerów.
The aim of this bachelor’s diploma is
to demonstrate autopresentation as an
important factor of efficiency in business communic
ation. The work is divided into three
chapters: two theoretical and one research.
In the first chapter issues connected
with interpersonal communication are
introduced. The subchapter describes the rules of c
orrect communication and the basics of
skilful listening. The barriers of communication an
d the ways of improving them are also
presented here. The second subchapter is devoted to
nonverbal communication. Human’s
body sends different nonverbal signals which should
be recognised and interpreted
properly by a good manager.
The second chapter illustrates autopr
esentation as a tool influencing other people.
There is some information regarding ways of taking
auto presentation, self-evaluation and
persuasion.
The third chapter, being an empirical
one, shows issues and methodology of own
research and its results. The research conducted by
me has proved that proper auto
presentation influences the work of a manager and h
is interpersonal contacts. The results
are the best examples that the correct auto present
ation and proper communication are
effective tools of managers’ work.