Abstract:
Celem pracy jest stworzenie projektu usprawniającego system motywacyjny w firmie. Praca ma na celu również ukazanie jak wielkie korzyści może uzyskać firma wykorzystując różnego rodzaju metody, techniki i instrumenty motywowania. Ważnym zadaniem tej pracy jest też szczegółowa analiza sytuacji firmy na rynku lokalnym, analiza stosowanych motywatorów, oraz udoskonalenie tych działań tak, aby polepszyć działanie całej organizacji. Omawiana w pracy problematyka ma ogromny wpływ na utrzymanie się na rynku, poprawę jej wizerunku, oraz dalszy bardziej dynamiczny rozwój, ponieważ aby skutecznie i trwale było można zwiększyć sprzedaż, umiejętnie komunikować się z klientem, wychodzić naprzeciw jego potrzebom, należy wzbudzić w pracownikach właściwą i odpowiednią motywację do działania. Wymaga to zaprojektowania właściwego systemu motywacyjnego, takiego, który będzie odpowiadał działalności prowadzonej przez firmę, oraz odpowiedniego wdrożenia tego systemu do organizacji. Analiza dotycząca stosowanych w badanej firmie środków motywacyjnych oddziałujących na pracowników została przeprowadzona za pomocą anonimowej ankiety z pracownikami oraz za pomocą indywidualnego wywiadu z właścicielem. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwsza część obejmuje zagadnienia teoretyczne podjęcia i charakterystyki motywacji w firmach oraz środków motywacyjnych, natomiast druga jej część dotyczy dogłębnej analizy charakterystyki firmy i stosowanych w niej środków motywacyjnych oraz projektu właściwego systemu motywacyjnego na potrzeby firmy. Rozdział I opisuje istotę motywacji i terminów pokrewnych, teorie, modele, instrumenty oraz różne koncepcje dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdział II przedstawia pojęcie systemu motywacyjnego w literaturze, jego elementy składowe, problematykę postawienia odpowiedniej diagnozy tego systemu, oraz jego kierunki doskonalenia. Rozdział III jest charakterystyką przedsiębiorstwa i analizą zastosowanego systemu motywacyjnego. Rozdział IV jest projektem usprawnień systemu motywacyjnego jaki powinien zostać wdrożony w firmie, co pozwoli uzyskać lepszą wydajność i większą satysfakcję z pracy.