Abstract:
Celem pracy jest pokazanie jak motywowanie pracowników poprzez wykorzystanie różnych środków wpływa na wykonywanie efektywnej pracy. Rozważania egzemplikowano przedstawieniem rozwiązań przyjętych w firmie Rogala. Praca składa się z czterech głównych rozdziałów. Pierwszy rozdział poświęcony jest ogólnej charakterystyce czynników warunkujących motywację. W tej części pracy zawarta została istota motywacji, cechy charakterystyczne w procesie komunikacji, sposoby wpływania na ludzi oraz typologia osobowości. Cechy charakterystyczne motywowania opisane są w rozdziale drugim, w którym kolejno zawarte są następujące podrozdziały: istota motywowania, Piramida potrzeb A. Maslowa, Teoria F. Herzberga, nagrody i kary oraz system potrzeb i rodzaje motywacji. Trzecia część pracy charakteryzuje motywatory płacowe. W rozdziale tym opisana jest m.in. płaca i jej funkcje, motywacyjna rola wynagrodzenia zasadniczego, a także premie i nagrody jako motywatory. Ogólnej charakterystyce motywatorów pozapłacowych poświęcony jest rozdział czwarty. Opisana jest tam m.in. rola wynagrodzeń pakietowych oraz motywowanie poprzez rozwój i karierę pracownika.