Niniejsza praca magisterska podejmuje ten wątek komunikacji instytucjonalnej, który
dotyczy kontaktów interpersonalnych urzędników administracyjnych Sądu Rejonowego w
Muszynie z interesantami. W pracy analizowano procedury komunikowania
instytucjonalnego uwarunkowane pragmatyką prawną oraz zmianami wywołanymi
wprowadzeniem do praktyki sądowej technologii informatycznych oraz jej częściowej
digitalizacji.
W części metodologicznej pracy poddano analizie nie tylko relacje interpersonalne
zachodzące w procesie komunikacyjnym urzędników sądu i interesantów, ale również ich
odniesienie się do zmian w komunikacji sądowej. Pochodną tego problemu było uzyskanie
na podstawie opinii respondentów odpowiedzi na pytania: czy
usprawnienie obsługi administracyjnej interesantów wpłynęło na jakość obsługi prawnej?
Jak pracownicy oceniają własne kompetencje komunikacyjne? Które czynniki związane z
komunikowaniem się instytucjonalnym dają satysfakcję z pracy? W badaniach zastosowano
metodę ankietowania, a za narzędzie badawcze posłużyły dwa kwestionariusze ankietowe
adresowane do urzędników i interesantów.
Zarówno cele, jak również postawione hipotezy i zastosowane narzędzia badawcze
pozwoliły na sformułowanie interesujących wniosków z badań.
This thesis takes up the topic of institutional communication, which relates to the
interpersonal contact of administrative officials of the District Court in Muszyna with the
public.
The study analyzed the communication process conditional pragmatics of institutional and
legal changes caused by the introduction of the judicial practice of information technology
and its partial digitization.
In the methodological study there were not only analyzed interpersonal relationships
occurring in the communication process of the court officials and the clients but also their
reference to changes in the judicial communication. The derivative of this problem was to
obtain the opinion of the respondents answers to the questions: whether improving the
administrative support of visitors has affected the quality of legal services? How employees
assess their own communicative competence? Which factors associated with the institutional
communicating give job satisfaction? In a study the surveying method was used, and as a
research tool, two questionnaires surveys addressed to the officials and clients were used.
Both the goals and hypotheses and research tools used allowed to formulate some
interesting conclusions from the study.