Abstract:
Celem pracy jest analiza usług bankowych na polskim rynku. Szczególną uwagę w analizie zwrócono na subiektywne odczucia klientów w zakresie ich współpracy z bankami. Na całość pracy składają się trzy rozdziały. W rozdziale pierwszym określono istotę działalności bankowej w Polsce. W ramach tego przedstawiono historyczny zarys polskiej bankowości, a następnie opisano dwuszczeblowy system bankowy obowiązujący w Polsce. Omówiono rolę banku centralnego, a w dalszej kolejności scharakteryzowano banki komercyjne i przedstawiono ich klasyfikacje. W ostatnim podrozdziale opisano organizację banku oraz sieci placówek bankowych. Drugi rozdział poświęcony jest tematyce marketingu – mix usług bankowych. Przedstawiono ogólną charakterystykę produktów bankowych i określono, czym jest cena produktu bankowego oraz jakie strategie może przyjąć bank w tym zakresie. Następnie przedstawiono istotę promocji usług banku, jako formę komunikacji banku z otoczeniem. Omówiono również kanały dystrybucyjne, jakie mogą funkcjonować w sektorze bankowym. Na koniec opisano rolę personelu w sprzedaży usług bankowych. Rozdział trzeci przedstawia opracowanie wyników badań przeprowadzonych na potrzeby niniejszej pracy na temat usług bankowych w Polsce. Przeprowadzono badania z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety na internautach za pośrednictwem stworzonego do tego typu badań serwisu www.ankietka.pl. Łącznie przebadano 100 osób. Określono preferencje ankietowanych w zakresie usług bankowych i przeprowadzono ich analizę. Całość zamyka podsumowanie i wnioski końcowe.