Zachowania zakupowe na rynku samochodów luksusowych
Ładowanie...
Data
2011-07-10 15:53:54
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Tematem przewodnim pracy jest potwierdzenie teorii Thorstein Veblena oraz badanie empiryczne dotyczące zrozumienia dokonywanych wyborów zakupowych na rynku samochodów luksusowych. Praca koncentruje się na sektorze samochodów luksusowych, a dokładniej na właścicielach tych samochodów. Autor chciał dowiedzieć się, czym dokładnie kierują się konsumenci samochodów luksusowych przy ich wyborze i czy teoria Thorstein Veblena posiada powiązania z towarami luksusowymi w dzisiejszych czasach. Zaprojektowane badanie skierowane było do właścicieli samochodów luksusowych na terenie Polski. Przeprowadzony został kwestionariusz ankietowy w miesiącach maju i czerwcu 2011 roku. Pierwszy rozdział dotyczy teorii wyborów konsumenckich oraz wprowadzenia do teorii Veblena. Drugi rozdział omawia zagadnienia marketingu, marketingu-mix i jego narzędzi, natomiast kolejny trzeci rozdział zostanie poświęcony podsumowaniu rynku oraz badaniu jak i wnioskom z niego wynikającym. Wspomniana teoria sugeruje, że jeżeli cena danego dobra wzrośnie lub będzie wyższa to owo dobro będzie bardziej pożądane. Analiza wykazała, że takie cechy, jak bogate wnętrze, szybkość i lepsze właściwości jezdne korelują dodatnio z wizerunkiem ekskluzywnych samochodów luksusowych, podczas gdy inne funkcje (np. wysoka cena, lub wysoki status) nie. Wyniki wykazały, że teoria Veblena nie potwierdza się w całości w dzisiejszych czasach, a dla potencjalnych nabywców cena dobra nie jest najważniejsza przy jego zakupie.
Opis
Słowa kluczowe
dobra luksusowe, marketing, marketing-mix, reklama, zachowania konsumenta, rynek motoryzacyjny, decyzja zakupowa