Abstract:
System oceniania pracowników jest jednym z narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi każdej organizacji. Jego zastosowanie ma podnosić bądź utrzymywać na stałym, oczekiwanym poziomie efektywność pracy i funkcjonowanie struktury organizacji. Szczególnie interesujące wydaje się w jaki zakresie ocenianie rzutuje na motywacyjność pracowników. Zasadniczą funkcją oceniania jest funkcja uruchamiania motywacji pracowniczej. Ocenianie jest zatem jednym z zasadniczych elementów kształtujących zachowanie się ludzi w sytuacji pacy. Zważywszy na sposoby oraz cele motywowania pracowników, w stosowanych praktykach ma udział wiedza z zakresu ekonomii, zarządzania firmą, ale także psychologia, zarządzanie i inne nauki społeczne. Psychologiczne uwarunkowania motywacji do pracy wskazują, że skuteczność w motywowaniu oparta jest na znajomości potrzeb i wywoływaniu odpowiednich motywów do działania w zespole Ocenianie pracowników jest ważnym pozapłacowym elementem motywowania, ponieważ od wyników oceny zależy często zastosowanie innych czynników. Ważne by zarówno system okresowego oceniania, jak całość systemu motywowania był konstruowany i stosowany według sprawdzonych reguł, będąc jednocześnie na tyle elastycznym, by w razie potrzeb ulegać zmianom i służyć rozwojowi organizacji.