Abstract:
Celem pracy jest przybliżenie pojęcia organizacji non-profit oraz udowodnienie stwierdzenia, że każda organizacja non-profit powinna posiadać swoją strategię. W pracy posłużono się przykładem Biblioteki Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy przedstawia zestawienie definicji pojęcia strategia, metodykę budowania strategii oraz rodzaje strategii formułowanych na poszczególnych poziomach zarządzania: strategię rozwoju, strategię konkurencji, strategie funkcjonalne (marketingową, finansową, personalną). Drugi rozdział charakteryzuje organizację non-profit. Przedstawia definicje organizacji non-profit, prawne podstawy ich działalności, omawia zasady ich funkcjonowania, przedstawia cechy, funkcje, stosowane strategie, struktury, czynniki motywujące pracowników, pokazuje najbardziej popularne klasyfikacje organizacji non-profit. Trzeci rozdział zawiera prezentację strategii funkcjonowania oraz metody zarządzania Biblioteką Politechniki Krakowskiej. Przedstawiona została misja, funkcje, zadania jak również zarys rozwoju historycznego omawianej biblioteki.