dc.description.abstract |
Marketing usług medycznych jest w Polsce pojęciem nowym. Jego początki pojawiły się, jako rezultat przemian ustrojowych oraz rzeczywistości społeczno-ekonomicznej w naszym kraju. Prawdziwy jego rozwój rozpoczął się dopiero z chwilą wprowadzenia zmian w sposobie finansowania służby zdrowia w Polsce. Rozdział płatnika od dostarczycieli usług medycznych ujawnił, że wszystkie placówki zdrowotne mogą wyprodukować więcej usług, że dysponują wolnymi mocami przerobowymi, na które nie stać kas chorych. Teorie ekonomiczne przewidują, że w sytuacji, gdy podaż przewyższa popyt, ceny spadają. Producenci konkurują do momentu równowagi na rynku /podaży i popytu/. Na rynku, na którym przeważa podaż, kluczem do przetrwania jest umiejętny marketing, który może zdecydować o porażce lub sukcesie. By utrzymać się na rynku, organizacje muszą opanować umiejętności marketingowe. Coraz szersza grupa lekarzy czy dyrektorów placówek służby zdrowia zdaje sobie sprawę z tego, że w warunkach konkurencji same umiejętności medyczne mogą być niewystarczające, by utrzymać dotychczasowych pacjentów i pozyskać nowych. Jako usługodawcy muszą dbać o szeroko pojętą komunikację z pacjentem. Komunikacja ta podnosi atrakcyjność i siłę przyciągania usług tej placówki medycznej na tle konkurencji, czyli podnosi jej renomę. Renoma placówki to całokształt korzystnych wyobrażeń z nią związanych, umożliwiających pozytywne nastawienie pacjentów. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie personelu do budowania wizerunku placówki zdrowotnej w oczach pacjentów. Celem pracy jest przedstawienie i omówienie aspektu marketingu, a zwłaszcza marketingu usług medycznych. |
pl |