Abstract:
Globalizacja gospodarki, szybkie zmiany technologiczne, komunikacja elektroniczna wykorzystywana w marketingu i zarządzaniu zmusza firmy do działań wyprzedzających posunięcia konkurencji. Samo posiadanie kadry zarządzającej o określonych kwalifikacjach do analizy strategicznej, analizy rynku, operacyjnego formułowania celów działania firmy może nie być wystarczającym warunkiem sukcesu organizacji. Obecnie firmy potrzebują szerszego ujęcia tego co nazywamy kwalifikacjami. Dotyczy to także problematyki pozyskiwania pracowników, szczególnie w zakresie umiejętności strategicznych. Postawienie w procesie naboru i selekcji samych wymagań dotyczących kwalifikacji i wiedzy może być nie wystarczające by uzyskać obecnie przewagę konkurencyjną. Pomiędzy strategią rozwoju firmy a strategią zarządzania zasobami ludzkimi istnieje ścisły związek. Jeśli w danej firmie jest sformułowana strategia i strategia ZZL to dobór pracowników powinien być podporządkowany strategii ZZL i jej założeniom. Istota procesu rekrutacji opiera się na pozyskaniu przez daną organizację, takich osób spośród zgłoszonych kandydatów, które odznaczają się zestawem cech i kompetencji najbardziej jej przydatnych w danym okresie. W celu zapewnienia właściwej obsady wakujących stanowisk pracy konieczne jest tak planowanie potrzeb personalnych, jak i analiza pracy. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie współczesnych, funkcjonujących w Polsce i na świecie metod rekrutacji i selekcji pracowników.