Abstract:
Zachowania konsumenckie obejmują wszystko to, co poprzedza, zachodzi w trakcie i następuje po nabyciu przez konsumenta dóbr i usług. Centralne miejsce zajmują w nich niewątpliwie procesy związane z nabywaniem dobra czy usługi. Każdy od czasu do czasu ma do czynienia z sytuacją kupowania. Czasami konsumenci zastanawiają się długo nad wyborem jakiegoś produktu, kiedy indziej kupują bez zastanawiania się. Niektóre produkty nabywają regularnie, inne rzadko, a niektórych nie kupują w ogóle. Jedne przyciągają uwagę, na inne nie zwracają uwagi. Olbrzymia ilość towarów na rynku skłania niekiedy do refleksji, czy podjęta decyzja zakupowa była właściwa, czy nie lepiej było kupić produkt innej marki. W trakcie kupowania zachodzą niewątpliwie procesy zdobywania informacji o dostępnych produktach czy usługach, a także o ich cechach (zaletach lub wadach). Zachodzą procesy podejmowania decyzji: co kupić, jak dużo kupić, gdzie kupić, itp. Współczesny rozwój cywilizacyjny i rzeczywistość rynkowa są skoncentrowane na człowieku jako jednostce decyzyjnej kształtującej swe otoczenie. Życie w społeczeństwie, wpływ otoczenia i pobudzające do działania potrzeby wyznaczają każdemu człowiekowi rolę konsumenta. Konsument, jako podmiot rynkowy uczestniczy w procesie nabywania i konsumowania dóbr i usług. Jego aktywność rynkowa przejawia się w postaci określonego zachowania, definiowanego w naukach ekonomicznych jako zachowania konsumenckie. Niniejsza praca ma na celu zarówno zrozumienie współczesnego konsumenta poprzez poznanie motywów jego działania i odkrycie potrzeb warunkujących jego zaangażowanie oraz wyszczególnienie wszelkich czynników decydujących o jego postępowaniu. Zasadniczym celem pracy jest przedstawienie prawidłowości występujących w postępowaniu konsumentów w procesie zaspokajania potrzeb. Celem pracy jest również ukazanie roli czynników psychologicznych, społeczno-kulturowych i ekonomicznych w kształtowaniu się zachowania konsumentów na rynku.