Abstract:
Wszyscy pracownicy powinni być na bieżąco poddawani weryfikacji z punktu widzenia wykonywanych przez nich zadań oraz pozycji w strukturze przedsiębiorstwa. System ocen nie może jednak służyć do dokonania uogólnionej oceny człowieka, ale powinien pozwalać na określenie przydatności pracownika dla firmy na określonym stanowisku oraz jego możliwości rozwojowych w ramach pełnionych funkcji. Musi mieć on charakter mobilizujący, pozytywnie motywujący i opierać się na wyrażaniu opinii o efektywności pracowników w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia, także wtedy, gdy tematem rozmowy są sprawy drażliwe, wywołujące konflikt lub odmienność punktów widzenia. Bardzo ważne jest, by ocena pracowników była przygotowana i dostosowana do potrzeb konkretnej firmy. Stanowi to podstawowy warunek do tego, aby była rzeczywiście użytecznym sposobem motywowania ludzi do lepszej pracy. Mobilizowania pracowników do rzetelnego wykonywania obowiązków, rozwijania własnego potencjału i pokonywania pojawiających się w pracy trudności, a jednocześnie aby nikogo nie krzywdziła niesprawiedliwymi osądami. Celem pracy jest analiza czynników zarządzania zasobami ludzkimi, którymi są ocena, rozwój i motywacja pracownika.