Abstract:
Celem pracy jest ukazanie zależności pomiędzy rozwojem osobistych predyspozycji i motywacji rozwojowych jednostki, a rolą jaką w jej wychowaniu zawodowym odgrywa organizacja na przykładzie Karpackiego Oddziału Straży Granicznej w Nowym Sączu. Praca została podzielona na cztery rozdziały. Rozdział I dotyczy charakterystyki pojęcia organizacji uczącej się, która pozostaje w ścisłym związku z uczeniem się w ramach tej organizacji. Kolejnym zagadnieniem poruszanym w tym rozdziale jest kapitał intelektualny, jego rodzaje i cechy wyróżniające, a także zarządzanie kapitałem intelektualnym jako nową koncepcją będącą odpowiedzią świata biznesu na głębokie przemiany społeczno – gospodarcze towarzyszące przechodzeniu od gospodarki industrialnej do gospodarki opartej na wiedzy. Rozdział II wskazuje na szczegółową analizę zagadnienia rozwoju w ujęciu teoretycznym i opisania jego różnych aspektów. W dalszej części rozdziału opisane zostały szkolenia, ich rodzaje, metody i ich krótka charakterystyka. Wskazano również narzędzia wspierające rozwój zawodowy pracowników, opisano ścieżki kariery, rozwój kompetencji pracowniczych i umiejętności. Rozdział III i IV ma charakter praktyczny. W pierwszej części rozdziału III zostały przedstawione założenia metodologiczne i organizacja badań własnych. Ponadto dokonano charakterystyki firmy, przedstawiono jej strukturę i zadania jakie realizuje. Wskazano na misję i wizję firmy i wzrost rangi zarządzania zasobami ludzkimi, jako istotnego czynnika budowania jej pozycji na rynku. Treścią rozdziału IV jest analiza wybranych form rozwoju zawodowego pracowników Karpackiego Oddziału Straży Granicznej świetle badań własnych. Rozdział kończy model strategii zarządzania zasobami ludzkimi w badanej instytucji, jej cele rozwoju oraz ocena strategii zmian kluczowych determinantów rozwoju zawodowego.