Abstract:
Głównym celem pracy jest przeprowadzenie analizy strategicznej pozycji firmy Wiśniowski i sformułowanie zaleceń dla jej dalszego rozwoju. Realizacji celu głównego służą następujące cele szczegółowe: Przedstawienie znaczenia strategii, jej rodzajów i procedury opracowywania w organizacji, Charakterystyka rodzajów i metod określania strategii, Charakterystyka rodzajów i metod określania strategii konkurencji, Analiza otoczenia konkurencyjnego i makrootoczenia firmy Wiśniowski, Określenie strategii rozwoju dla firmy Wiśniowski. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie są silne i słabe strony firmy Wiśniowski, Jakie szanse i zagrożenia występują w otoczeniu firmy Wiśniowski, Jaka jest pozycja firmy w otoczeniu konkurencyjnym, Jaką strategię rozwoju powinna przyjąć firma Wiśniowski. W rozdziale I wskazano na znaczenie analizy przypadku w zarządzaniu strategicznym, przedstawiono proces formułowania i oceny strategii. W rozdziale II zaprezentowano zestaw metod badania otoczenia zewnętrznego, analizy zasobów, oceny pozycji konkurencyjnej i strategicznej przedsiębiorstwa, wskazując na ich przydatność, ograniczenia we wnioskowaniu oraz niezbędne informacje źródłowe. Rozdział trzeci zawiera charakterystykę Firmy Wiśniowski, jej strukturę organizacyjną, jak również szczegółowy opis produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W ostatnim rozdziale wykonano analizę strategiczną do określenia strategii rozwoju firmy Wiśniowski. Za pomocą charakterystyki firmy i analizy otoczenia konkurencyjnego i makrootoczenia zastosowano metody do wyznaczenia strategii. Na końcu rozdziału, za pomocą metody SWOT wyznaczono strategię rozwoju firmy. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Część teoretyczna oparta jest na studiach literaturowych podręczników, artykułów z czasopism oraz Internetu. W części empirycznej wykorzystano udostępnioną dokumentację firmy.