Radzenie sobie ze stresem przez młodzież agresywną

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tucholska, Stanisława
dc.contributor.author Śliwa, Magdalena
dc.date.accessioned 2014-03-06T10:47:54Z
dc.date.available 2014-03-06T10:47:54Z
dc.date.issued 2011-06-13 22:21:00
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6736
dc.description.abstract Praca ma charakter teoretyczno - empiryczny. Podjęty program badawczy skoncentrowany jest na analizie związków zachodzących pomiędzy agresją a radzeniem sobie ze stresem przez młodzież. Badaniami objęto 161 uczniów klas licealnych w wieku od 16 do 18 lat. W badaniach wykorzystano zestaw następujących metod: Kwestionariusz Agresji Bussa i Perry’ego, Kwestionariusz Radzenia sobie w sytuacjach stresowych CISS Endlera i Parkera, Kwestionariusza COPE do pomiaru strategii radzenia sobie ze stresem Carvera oraz Arkusz personalny własnej konstrukcji. Zebrany materiał empiryczny poddano analizie statystycznej i psychologicznej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że młodzież agresywna ma skłonność do łagodzenia przykrych emocji, które pojawiają się w sytuacjach trudnych, poprzez humor. Ponadto, grupa ta preferuje strategię zaprzeczania oraz odwracanie uwagi od problemu. Adolescenci agresywni wykazują tendencję do unikowych stylów radzenia sobie, zwłaszcza ucieczki od konfrontacji stresowej poprzez angażowanie się w zachowania zastępcze. Równie często wykorzystują styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na emocjach. Zrealizowany program badawczy z udziałem młodzieży agresywnej dostarczył wyników, które obok waloru poznawczego posiadają także wartość aplikacyjną. Stwierdzone powiązania można wykorzystać w pracy psychologicznej i pedagogicznej z młodzieżą z grup ryzyka zaburzeń zachowania, u których symptomem dominującym jest agresja. pl
dc.description.abstract The work is theoretical and empirical in nature. The research is focused on the analysis of the relationship between aggression and coping with stress among adolescents. The study involved 161 secondary school pupils aged 16 to 18 years. It was based on a set of the following methods: The Buss-Perry Aggression Questionnaire, Endler & Parker – CISS: Coping Inventory for Stressful Situations, COPE Questionnaire by Carver and own personal sheet structure. The collected empirical material was analyzed statistically and psychologically. Analyses show that aggressive youth tend to mitigate the unpleasant emotions that arise in difficult situations by humor. In addition, this group prefers a strategy of denial and distraction from the problem. Aggressive adolescents tend to escape from coping with stress, particularly to refuge from the stress of confrontation by engaging in the behavior of a substitute. They equally often use emotional oriented style of coping. Carried out a research program involving aggressive youth has not only provided results of cognitive values but also the value of application. Identified dependencies can be used in psychological and educational work with adolescents at risk for conduct disorder, in which the predominant symptom is aggression. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights open access
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject agresja pl
dc.subject stres pl
dc.subject młodzież pl
dc.subject psychologia pl
dc.title Radzenie sobie ze stresem przez młodzież agresywną pl
dc.title.alternative Coping with stress by agressive adolescents pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-03-04T10:49:25Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]
  • Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text [376]
    W tej kolekcji zostały zamieszczone pełne teksty prac dyplomowych studentów wyróżnionych przez Komisję Uczelnianą. Zakres chronologiczny kolekcji obejmuje prace z lat 2008 - 2014 i będzie sukcesywnie uzupełniany o nowe dokumenty.

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info