Tematem niniejszej pracy jest: „Ocena i wykorzystanie innowacyjnych narzędzi w reklamie”, która przedstawia różnice w ocenie skuteczności nowoczesnych środków reklamy jak: WEB 2.0 i 3.0, reklama mobilna, telebim, podcast oraz wykorzystanie tych narzędzi w reklamie względem reklamy tradycyjnej. Analiza problemu została oparta na bazie ostatnich badań wtórnych m.in. Forrester Research, ZenithOptimedia, Gertner, Millennial Media oraz badań własnych, których metodą badawczą była ankieta Internetowa. Analiza wykazała rozbieżność w skuteczności oddziaływania reklamy na odbiorcę względem reklamy tradycyjnej oraz zmiany czynników wpływających na tę skuteczność.
The subject of this paper is: “The estimation and usage of innovation tools in an advertisement”. This thesis explains the differences in the estimation of effectiveness of new mass media in the advertisement such as: WEB 2.0 & 3.0, mobile advertisement, telebim, podcast and the usage of these tools towards a traditional advertising. The main problem was based on the latest secondary research from: Forrester Research, ZenithOptimedia, Gertner, Millennial Media and one’s own research, where the Internet survey was used to research method. The analysis proved a disagreement in the effectiveness of advertising influence on the audience towards the traditional advertising and also the change of the factors having an influence on this effectiveness.