Abstract:
Strategia finansowania odgrywa w przedsiębiorstwie szczególną rolę, łącząc
wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, każda bowiem decyzja wiąże się ściśle z
finansami przedsiębiorstwa. Zdeterminowało to autora do napisania niniejszej pracy, której
podstawowym celem jest zaprezentowanie wszystkich istotnych czynników, wpływających na
decyzje finansowe podejmowane w przedsiębiorstwie, dotyczące wyboru źródeł finansowania
w podziale na źródła wewnętrzne i zewnętrzne, finansowanie długoterminowe i
krótkoterminowe, finansowanie kapitałem własnym i obcym oraz korzyści płynących z
wyboru konkretnej metody pozyskania kapitału. A także kompleksowe spojrzenie na
finansowanie przedsiębiorstwa, co wymaga uwzględnienia dwóch stron tego procesu:
finansowanego przedsiębiorstwa czyli biorcy kapitału oraz podmiotów finansujących czyli
inwestorów. Oczekiwana przez inwestorów, to jest właścicieli i wierzycieli przedsiębiorstwa,
stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego, przy danym poziomie ryzyka wyznacza koszt tego
kapitału i jest jednocześnie minimalną wymaganą stopą zwrotu z inwestycji. W niniejszej
pracy zostały również ujęte najważniejsze zagadnienia analizy ekonomicznej, która w
dzisiejszych czasach nie tylko odgrywa rolę związaną z planowaniem i kontrolą ale pełni
także rolę w budowaniu określonego wizerunku przedsiębiorstwa, co dotyczy w szczególności
spółek publicznych. Praca ta podejmuje kwestie związane z analizą źródeł finansowania spółki
akcyjnej TVN i na jej podstawie przedstawia i ocenia istniejącą w rzeczywistej firmie
strukturę kapitałów. Celem tej pracy jest więc również przybliżenie pojęć związanych z
zarządzaniem strukturą kapitałów i metod, które są wykorzystywane przy jej ocenie oraz
zweryfikowanie prawdziwości następujących hipotez: 1.Spółka TVN w ciągu roku obrotowego 2006 znacznie poprawiła swoją pozycję wśród Kredytodawców, po przez poprawę swoich wskaźników ekonomicznych; 2.Koszt pozyskania kapitału własnego spółki TVN jest niższy od kosztów pozyskania kapitału obcego; 3.Rozwodnienie kapitału (split) negatywnie wpływa na wskaźniki ekonomiczne spółki, co powoduje brak zainteresowania inwestorów akcjami spółki.