Abstract:
Sytuacja jaka nastąpiła na rynkach światowych, wymusiła całkowitą zmianę podejścia zarówno do pracowników jak i klientów. Tak niedawno temu w Polsce mieliśmy do czynienia z okresem PRL-u, w którym to producent miał siłę i władzę nad klientem, obecnie rolę się odwróciły i powiedzenie „klient nasz Pan” nabiera coraz większego znaczenia. Producenci dodatkowo muszą zmierzać się z coraz to większym problemem, jakim jest pozyskanie i utrzymanie odpowiedniego kapitału ludzkiego, ponieważ pracownicy chcą dobrze zarabiać i tak samo być traktowani. Dzięki wykorzystaniu motywacji, możliwe jest nie tylko pozyskanie i utrzymanie pracownika, ale także spowodowanie wzrostu jego efektywności i wydajności pracy. Celem tej pracy jest przybliżenie informacji dotyczących pojęcia motywacji ze szczególnym uwzględnieniem metod pozafinansowych. Celem szczegółowym jest przedstawienie za pomocą badań ankietowych, metod pozafinansowych stosowanych przez polskich przedsiębiorców, ich skuteczności, oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, co tak naprawdę motywuje pracownika. W pracy wykorzystano kwestionariusz ankietowy jako podstawowe narzędzie badawcze, uzupełnione o wywiad.