Abstract:
Intensyfikacja i różnorodność stosowanych działań marketingowych uzależniona jest od charakteru przedsiębiorstwa, jego zasięgu i celów, jakie zamierza osiągnąć. Jednak każda firma, mała, średnia, czy duża potrzebuje działań marketingowych i najczęściej je stosuje. Dotyczy to również rynku edukacji. Tutaj bowiem od kilkunastu lat obserwujemy duże zmiany i wzrost ilości placówek, oraz różnorodność oferowanych usług. Mamy więc już nie tylko szkoły publiczne w kategoriach: podstawowa, średnia i wyższa, ale i szereg szkół prywatnych, oferujących te same usługi, jak i szkolenia i kursy dodatkowe. Począwszy od placówek proponujących konkretne kursy zawodowe (fryzjerskie, kosmetyczne, pracowników ochrony itp.), czy takie, które rozwijają talenty artystyczne (szkoły muzyczne, szkoły tańca itp.), do szkół językowych, oferujących dodatkową naukę języków obcych. Taką właśnie szkołą i jej ofertą zajmiemy się, opisując zarówno charakter jej działalności, rynek na którym działa, klientów i analizując aktualną ofertę. W przypadku szkoły językowej, mamy do czynienia z usługami. Weźmiemy więc pod uwagę marketing rozszerzony tzw. marketing mix, tworzony przez cztery elementy: produkt/usługę, cenę, promocję i dystrybucję.