Abstract:
Zjawisko reklamy pojawiło się już u zarania pierwszych wymian towarowych, w epoce starożytnej akcie wymiany towarzyszyły komentarze kupców zachwalających swoje towary. Przekoloryzowane zapewnienia o walorach produktowych, miały być zachęceniem do zakupu, taka forma przetrwała do czasów obecnych, jednak teraz kupcy zostali wyręczeni przez ludzi marketingu, a i narzędzie przekazu zostało zastąpione przez wszechobecne media. Szczególną uwagę w pracy autorka poświęca reklamie telewizyjnej. Ten krótki film, przedstawia scenę z udziałem bohaterów, którzy starają się nas przekonać do produktów. Reklama telewizyjna działa w bardzo podchwytliwy sposób, wprawia nas niejako w stan zauroczenia. Prezentowana sytuacja obrazuje nam jakiś problem, który znika po zastosowaniu danego produktu, przynosząc natychmiastową ulgę. Stan zaufania zostaje podniesiony, gdy głównym bohaterem reklamy telewizyjnej jest znana i lubiana postać, z którą zwykły człowiek, chociaż przez proszek do prania chce się utożsamić. Dorosły odbiorca reklam jest jednak mniej podatny na manipulacje reklamy, niż dziecko, będące bardzo często widzem. Człowiek posiada ukształtowany charakter, zachowania i nawet poprzez sprytne zabiegi twórców reklam, nie daj się złapać. Inaczej jest z dziećmi, wkraczającymi w dorosły świat, z nie do końca ukształtowanym światopoglądem. Celem niniejszej pracy jest określenie wpływu reklamy telewizyjnej na stan emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Badanie zostanie przeprowadzone w grupie pięćdziesięciorga dzieci, w wieku od pięciu do dziewięciu lat, ma na celu doprowadzić do weryfikacji hipotez oraz odpowiedzi na postawione problemy badawcze. Analiza zachowań dziecięcych zostanie przeprowadzona za pomocą rozmowy kierowanej, w której dzieci swobodnie będą mogły wypowiedzieć swoje zdanie i opinie.