Abstract:
Tematyka i zakres niniejszej pracy magisterskiej obejmuje proces realizacji typowych dla mojej jednostki zamówień publicznych w okresie 2004-2006 . Ustawa Prawo zamówień publicznych służy regulowaniu procesem wydatkowania środków publicznych. Wydatkowanie owo przez podmioty sfery budżetowej powinno być racjonalne i optymalne. Dostawy dla państwa zawsze były przedmiotem zainteresowania zarówno jego władz, jak i osób prywatnych. Już w czasach zaborów obowiązywały pewne przepisy te kwestie regulujące. Zamówienia podlegały wówczas przepisom poszczególnych państw zaborczych1. Po odzyskaniu niepodległości przepisy te zostały ujednolicone zapisami ustawy z 15 lutego 1933 o dostawach i robotach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz instytucji prawa publicznego. Celem pracy jest ocena procesu realizacji zamówień publicznych w latach 2004- 2006 na przykładzie jednostki budżetowej takiej jak Sąd Okręgowy w Krośnie. Analizie poddano przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wraz z aktami wykonawczymi z punku widzenia wad i zalet funkcjonujących regulacji prawnych. Tak sformułowany problem badawczy spowodował konieczność postawienia kilku cząstkowych pytań badawczych: 1. Dlaczego procedury realizacji zamówienia publicznego są skomplikowane i czasochłonne? 2. Czy ustawowe limity progowe co do wartości szacunkowej, zarówno jeśli chodzi o stosowanie ustawy, jak i zastosowanie określonych jej trybów są odpowiednie? 3. Czy opisanie przedmiotu zamówienia jest możliwe w taki sposób, by zamawiający otrzymał dokładnie to czego potrzebuje? O tym, że ustawa normująca zasady udzielania zamówień publicznych jest nie do końca doskonała świadczy to, iż stosunkowo niedługo po jej wprowadzeniu rozpoczęto prace nad jej nowelizacją, a obecnie prowadzone są kolejne prace nowelizacyjne.