Abstract:
Głównym celem pracy jest wskazanie skuteczności motywowania w organizacjach pożytku publicznego oraz analiza i ocena działań i narzędzi stosowanych przez Szkołę Podstawową w procesie motywacyjnym. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział porusza kwestie samego zarządzania, oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Przedstawiony został proces zarządzania. Wyjaśnione zostały podstawowe pojęcia, takie jak zarządzanie, jego istota oraz funkcja. W dalszej części rozdziału scharakteryzowano zarządzanie zasobami ludzkimi. Omówione zostały teorie i koncepcje oraz cechy zarządzania zasobami ludzkimi. W rozdziale drugim zajęto się problematyką motywowania. Scharakteryzowano pojęcie i znaczenie motywacji. Przedstawione zostały różne teorie i strategie motywacji. Przedstawiono również narzędzia, które maja wpływ na motywację. Trzeci rozdział przybliża nam funkcjonowanie organizacji non – profit. Wyjaśnione została istota tego rodzaju organizacji. Przedstawiono szereg klasyfikacji organizacji pozarządowych oraz ich rozwój w sektorze społecznym na przestrzeni ostatnich lat. Rozdział czwarty przybliża miasto Grybów oraz funkcjonowanie szkoły, w której przeprowadzono badania ankietowe wśród pracowników w celu zbadanie skuteczności czynników systemu motywacyjnego stosowanego przez szkołę. Następnie przedstawione zostały hipotezy badawcze, ukazujące proces motywowania w Szkole Podstawowej w Grybowie. Bazę źródłową do tej pracy stanowiły informacje i materiały przekazane przez pracowników szkoły oraz notatki zgromadzone podczas rozmowy z dyrektorem. Praca opiera się na literaturze przedmiotu, stronach internetowych, ustawach. Skorzystano z podręczników dotyczących zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi, motywowania oraz organizacji non – profit.