dc.description.abstract |
W ciągu ostatnich kilkunastu lat stan dróg publicznych w Polsce pogorszył się. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli przyczyną złej jakości dróg są przede wszystkim zbyt niskie wydatki na inwestycje i brak spójnej polityki państwa w tej dziedzinie. Wszelkie założenia polityki transportowej, programy rozwoju nie były realizowane lub realizowano je nieskutecznie. Nakłady w Polsce ma inwestycje modernizacyjne i rozwojowe w transporcie wynoszą ok. 0,3 % PKB, a według standardów unijnych udział ten powinien się kształtować na poziomie 1-1,5 %. Brak dobrej infrastruktury drogowej odczuwa cała gospodarka. Z tego powodu Polska traci duże inwestycje zagraniczne. Zła jakość dróg podnosi koszty transportu – w Polsce to ponad 15 % PKB, podczas gdy unijna średnia to 2 %. Jednak zły stan dróg przede wszystkim obniża poziom bezpieczeństwa w ruchu samochodowym. Na poprawę jakości dróg w Polsce mają wpływ głównie gminy i samorządy, które realizują politykę naprawczą szlaków drogowych na swoich terenach. Jednak przy realizacji szeregu innych, równie ważnych działań, takich jak opieka społeczna, bezpieczeństwo publiczne, oświata i edukacja czy gospodarka komunalna i ochrona środowiska, jednostki samorządu terytorialnego mają ograniczoną możliwość dofinansowania infrastruktury drogowej ze środków publicznych. Celem niniejszej pracy jest analiza problematyki planowania i realizacji budowy, utrzymania i remontów dróg publicznych w Mieście Nowy Sącz na przestrzeni trzech kolejnych lat, tj. 2005-2007, ocena sytuacji obecnej oraz propozycja podjęcia skutecznych działań zmierzających do rozwoju infrastruktury drogowej. |
pl |