Realizacja zadań oświatowych w świetle źródeł ich finansowania na przykładzie Miasta i Gminy Stary Sącz

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Malczak, Jan
dc.contributor.author Nowak Jolanta
dc.date.accessioned 2014-03-14T10:58:20Z
dc.date.available 2014-03-14T10:58:20Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6980
dc.description.abstract Edukacja publiczna jest jednym z ważniejszych zadań, jakie postawione zostały jednostkom samorządu terytorialnego. Odgrywa ona ważną rolę polegającą na przygotowaniu do życia w społeczeństwie lokalnym jak i w państwie kolejnych pokoleń. Sfera edukacji obejmuje swym zasięgiem dzieci i młodzież, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz placówki oświatowe. Misja szkoły nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy i kształtowania umiejętności. Jej zadaniem jest przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych, wszczepienia wrażliwości i tolerancji, szacunku dla dorobku kulturowego. Szkoła powinna przygotować do prawidłowego wypełniania obowiązków rodzinnych, obywatelskich i zawodowych. Ponadto ma umożliwić sprostanie wyzwaniom współczesnej cywilizacji. Prawidłowa realizacja nałożonych ustawowo zadań na samorząd gminy, wymaga zagwarantowania odpowiednich środków finansowych. Przeprowadzona w okresie minionego dziesięciolecia reforma systemu szkolnictwa obowiązkowego, dotyczyła przekazania zadań oświatowych jednostkom samorządu terytorialnego oraz zdecentralizowania podstawowych funkcji systemu finansowania oświaty. Jednak w dalszym ciągu finansowanie tych zadań w dużym stopniu uzależnione jest od środków pochodzących z budżetu państwa, głównie w postaci subwencji oświatowej. Obecnie system podziału pieniędzy na prowadzenie szkół pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego oparty jest na tzw. bonie oświatowym, co oznacza, że każdy uczeń "przynosi" jednostce samorządu terytorialnego konkretną kwotę, która powinna wystarczyć na opłacenie bieżących wydatków placówki oświatowej (w tym wynagrodzeń wraz z pochodnymi). Jednak od czasu przejęcia tych zadań organ prowadzący (samorząd gminy) corocznie boryka się z problemem niedofinansowania. Część oświatowa subwencji ogólnej przekazywana z budżetu centralnego nie odpowiada rzeczywistym kosztom funkcjonowania szkół. Samorząd gminy, przyjmując do wykonania zadania z zakresu oświaty powinien pamiętać, że głównym celem działalności jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców oraz zapewnienie lokalnego rozwoju. Jest to zadanie bardzo trudne zważywszy na ograniczoność środków. Celem pracy jest analiza istoty i specyfiki finansowania zadań oświatowych na przykładzie Miasta i Gminy Stary Sącz. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject gmina jako jednostka samorządu terytorialnego pl
dc.subject struktura budżetu gminy pl
dc.subject źródła finansowania zadań oświatowych pl
dc.subject subwencja oświatowa pl
dc.subject dotacja celowa pl
dc.subject rezerwa celowa pl
dc.subject finansowanie ze środków budżetu gminy pl
dc.subject finansowanie ze środków UE pl
dc.subject miasto i gmina Stary Sącz pl
dc.subject placówki oświatowe w gminie pl
dc.title Realizacja zadań oświatowych w świetle źródeł ich finansowania na przykładzie Miasta i Gminy Stary Sącz pl
dc.title.alternative Realization of educational aims in the light of financing sources on the case of Town and Commune of Stary Sącz en
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info