Abstract:
Zarządzanie strategią firmy jest poszukiwaniem odpowiedzi na fundamentalne z punktu widzenia menadżerów pytania o przyczyny i uwarunkowania zarówno sukcesów jak i porażek organizacyjnych. Można, więc zadać sobie pytania: Jakie aspekty działania organizacji są ważne w konkretnym otoczeniu, aby firma odniosła długofalowy sukces, umiejętnie wykorzystywać szanse w otoczeniu, unikać zagrożeń i jak przetrwać? Jak firma powinna działać, aby zająć i utrzymać pozycję lidera w warunkach silnej presji konkurencji? W jaki sposób przeprowadzić diagnozę sytuacji jednostek firmy (produktów, oddziałów) w otoczeniu i ocenić skutecznie konkurencyjność poszczególnych produktów/usług?. Pytania te stanowiły punkt wyjścia do przeprowadzenia analizy na przykładzie firmy meblowej „Mirex”, w której autorka starała się zintegrować istotny z punktu widzenia strategii firmy dorobek praktyki, teorii, organizacji i zarządzania. Celem niniejszej pracy jest prezentacja zagadnień omawiających tzw. strategie instrumentalne: produkt, cena, dystrybucja, promocja jak i również zagadnienia podstawowe, odnoszące się do idei i koncepcji wyjaśniających zasady opracowywania i funkcjonowania metod strategii marketingowych.