Abstract:
Każde przedsiębiorstwo chce być wartościowe, bowiem firma która tworzy wartość jest stabilna, zdrowa finansowo oraz ma dobre perspektywy rozwoju. Wartość takiej firmy jest czymś znacznie większym niż tylko wartość aktywów materialnych, dlatego też wycena przedsiębiorstwa znacznie różni się od wyceny jej aktywów. W celu przedstawienia miernika, który pozwolił by w sposób najbardziej dokładny wycenić wartość, którą przedsiębiorstwo tworzy dziś oraz będzie tworzyć w przyszłości, powstała niniejsza praca. Punkt wyjścia pracy stanowi prezentacja genezy wartości jednostek gospodarczych, oraz odpowiedź na pytanie, dlaczego wycena wartości przedsiębiorstwa jest tak ważna. Kolejnym krokiem jest zaprezentowanie klasycznych metod wyceny przedsiębiorstw, które wykształciły się i rozwinęły się w toku praktyki gospodarczej w zakresie kalkulowania wartości. Ze względu na rozbieżność oraz różnorodność sposobów postrzegania wartości przedsiębiorstwa oraz brak jednolitego poglądu na daną kwestię powstało wiele metodologii, które w rozdziale pierwszym zostały uszeregowane zgodnie z pewnymi układami klasyfikacyjnymi. Na zakończenie pierwszej części pracy wymieniono mankamenty przedstawionych metod wyceny, co pozwoliło przejść do kolejnego rozdziału, w którym dokładnie opisano inne podejście do ustalenia wartości przedsiębiorstwa a mianowicie metodę Zdyskontowanych Przepływów Gotówkowych DCF.