Umowy sprzedaży z udziałem konsumentów

Ładowanie...
Miniatura

Data

2011-04-20 10:57:07

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Praca składa się z trzech rozdziałów, w których przedstawiono codzienną czynność, jaką jest umowa sprzedaży z punktu widzenia konsumenta popartą przepisami prawa. Rozdział pierwszy wyjaśnia pojęcie konsumenta oraz prawne instrumenty jego ochrony. Poznajemy także tzw. wzorce umowne czyli pewien zbiór postanowień mających wpływ na kształt treści stosunku umownego i wiążący jego strony pod warunkiem, że odpowiednie wymogi zostały spełnione. W rozdziale drugim obszernie wyjaśniono pojęcie sprzedaży konsumenckiej, zakres jej obowiązywania oraz funkcję. Przedstawione zostały tam również prawa i obowiązki zarówno sprzedawcy jak i kupującego. Umowa sprzedaży (zwykle nazywana umową kupna-sprzedaży) to najczęściej zawierana umowa w obrocie gospodarczym. Umowę sprzedaży konsumenckiej zawieramy gdy kupujemy w sklepie artykuły, spożywcze, przemysłowe, odzież, książki. Sprzedawca, przy sprzedaży konsumenckiej, odpowiada za niezgodność towaru z umową. W razie wady towaru musi on go wymienić lub naprawić (doprowadzić do stanu zgodnego z umową). Gdyby natomiast doprowadzenie do stanu zgodnego z umową pociągało za sobą nadmierne koszty wtedy można obniżyć cenę albo odstąpić od umowy. Odstąpienie od umowy natomiast skutkuje zwrotem zapłaconej ceny. Trzeci rozdział przedstawia odpowiedzialność prawną w przypadku jakichkolwiek niezgodności towaru z umową lub wadliwości towaru. Najistotniejszą częścią tego rozdziału jest wyjaśnienie pojęcia i istoty niezgodności towaru z umową oraz przedstawienie roli Sądów jako podmiotów rozstrzygających spory z konsumentami. Wyjaśnione zostały pojęcia gwarancji i rękojmi, różnice pomiędzy nimi oraz przepisy prawne, na które w razie potrzeby możemy się powołać. Przybliżono istotę roszczeń oraz zasady ich przedawnienia.

Opis

Słowa kluczowe

konsument, ochrona prawna konsumenta, sprzedaż konsumencka, odpowiedzialność kontraktowa

Cytowanie