Abstract:
Celem pracy jest ukazanie wpływu portali społecznościowych na jakość komunikacji międzyludzkiej i rodzaj budowanych kontaktów. Można postawić hipotezę, że Polacy coraz częściej kontaktują się za pomocą Internetu, co nie sprzyja budowaniu i podtrzymywaniu bliskich więzi. Aby zrealizować powyższy cel i odpowiedzieć na postawione w pracy pytania badawcze przeprowadzono badania wśród użytkowników portalu Facebook.com. W badaniach zastosowano ankietę własnej konstrukcji. Badania miały charakter anonimowy. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy opisuje portale społecznościowe: prezentuje definicję, historię, rodzaje oraz ranking popularnych serwisów. Rozdział drugi poświęcony został problematyce komunikacji w sieci. Scharakteryzowane tu zostały cechy tradycyjnej komunikacji interpersonalnej, opisano Internet – główne medium XXI wieku oraz społeczeństwo informacyjne i wirtualne. Omówiono również kwestie związane z uzależnieniem od Internetu oraz z manipulacją i kontrolą za pośrednictwem portali społecznościowych. Trzeci rozdział prezentowanej pracy to analiza portalu Facebook.com, w tym charakterystyka serwisu, jego historia oraz kwestie związane z istnieniem portalu w Polsce. Rozdział czwarty prezentuje metodologią i analizę wyników przeprowadzonych badań. Informacje wykorzystane w niniejszej pracy pochodzą ze źródeł wtórnych tj. publikacji naukowych, artykułów i stron internetowych poświęconych omawianej tematyce.