Abstract:
Współczesny świat oraz przemiany jakie w nim zachodzą prowadzą do formowania się nowego rodzaju społeczeństwa. Jest to społeczeństwo informacyjne, w którym niebywale wzrosła rola komunikacji społecznej oraz interpersonalnej. Wprowadzenie nowych technologii przyspieszających obieg informacji, w skali globalnej wywołują także zmiany w sposobach zarządzania. Sumarycznie przyczyniły się do tego, iż również przedsiębiorstwa muszą dostosować się do współczesnych warunków konkurencyjności, także szukania kanałów dystrybucji oraz nowych form marketingu poprzez Internet. Człowiek funkcjonuje wśród innych ludzi. Jest także indywidualną osobowością ma swoje pragnienia, oczekiwania, czuje komfort lub dyskomfort w środowisku zawodowym. Jego wielką siłą jest możliwość komunikowania się z innymi ludźmi. Komunikacja społeczna pełni istotną rolę w każdej pracy zawodowej oraz funkcjonowaniu społecznym człowieka. Właśnie o roli komunikowania w przedsiębiorstwie jest niniejsza praca. Właściwy system komunikacji oznacza właściwą informację skierowaną do wszystkich uczestników życia organizacji, począwszy od szeregowych pracowników, poprzez kierownictwo, kontrahentów, partnerów handlowych, aż do konsumentów, do których dzięki działaniom podejmowanym przez firmę dotrze oferta produktowa. Właściwy system komunikacji to również skrócenie czasu oczekiwania na załatwienie reklamacji, krótszy czas oczekiwania na realizację zamówienia, to również właściwa atmosfera pracy sprzyjająca właściwej jej organizacji. Najważniejszym kapitałem każdej firmy są ludzie. Tworzą oni struktury formalne oraz nieformalne i to od tych struktur zależy szybka i jakościowo dobra obsługa klientów. Komunikacja odgrywa istotną rolę w każdym aspekcie funkcjonowania przedsiębiorstwa, szczególnie jeżeli chodzi o zarządzanie zasobami ludzkimi. Od momentu naboru pracownika, poprzez jego przygotowanie do pracy, szkolenia, ocenę, planowanie kariery zawodowej, motywowanie, aż po zwolnienie. Problemem badań w środowisku pracowniczym firmy ASbud Sp. z o.o. dla niniejszej pracy było rozeznanie w jaki sposób ujawniają się zachowania komunikacyjne oraz czy czyste relacje i otwartość w relacjach interpersonalnych mogą świadczyć o komunikacji w firmie. Celem badań było znalezienie odpowiedzi na pytania: 1. Czy relacje pracownicze tworzą dobry klimat organizacyjny? 2. W jaki sposób wyraża się otwartość w relacjach pracowniczych? 3. Jak rozumieją tzw. czyste relacje pracownicy? 4. Czy rodzaj zajmowanego stanowiska wpływa na czyste relacje pomiędzy pracownikami?