Abstract:
Transformacja gospodarcza w Polsce rozpoczęta po roku 1989, spowodowała szereg istotnych zmian społeczno-gospodarczych. Zmiana gospodarki centralnie planowanej w wolnorynkową stworzyła konieczność powstania struktur rynku kapitałowego oraz rynku papierów wartościowych. Rozpoczęcie działalności Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie wiązało się z pojawieniem nowych uczestników rynku kapitałowego – biur maklerskich. Rozwój ich działalności również przeszedł szereg etapów. Od prostego przyjmowania i przekazywania zleceń do wyrafinowanych usług doradczych i zarządzających, wirtualnych biur maklerskich czy serwisów informacyjnych – tak można najkrócej scharakteryzować te przemiany. Nowe szanse jakie daje sieć komputerowa Internet kształtują także marketing usług maklerskich. Sprzedaż „niewidzialnego” jak czasami bywa określany marketing usług, rządzi się swoimi prawami, zwłaszcza gdy usługa dotyczy szeroko rozumianej działalności maklerskiej czy brokerskiej. Internet oferuje w tym zakresie nową jakość z racji swojej powszechności i możliwości informacyjno-komunikacyjnych. Coraz większa konkurencja wymusza na uczestnikach rynku kapitałowego stosowanie wielu elementów marketingowych. Segmentacja klientów, nowe produkty finansowe, nowe usługi i formy działalności – to tylko niektóre z nich. Niniejsza praca ma na celu omówienie kilku najważniejszych aspektów działalności maklerskiej z wykorzystaniem Internetu jako medium komunikacyjnego z rynkiem i klientem. Przedstawiono w niej krótką charakterystykę otoczenia i uczestników rynku, form działalności maklerskiej oraz wymieniono poszczególne elementy biur maklerskich w rozwoju ich usług maklerskich wykorzystujących Internet.