Abstract:
Miasto, jako ośrodek życia społeczności lokalnej konkuruje na rynku miast i regionów. Konkurencyjność miasta (regionu) rozumiana jako wypracowanie przewagi nad innymi miastami (regionami) w określonej dziedzinie życia gospodarczego, jest pożądana jednocześnie zarówno przez podmioty gospodarcze w nim zlokalizowane, jak i przez administrację danego szczebla (państwową i samorządową), decyduje bowiem o możliwościach dalszego jego rozwoju i osiąganiu sukcesów gospodarczych, a przede wszystkim o wzroście zamożności społeczności lokalnej oraz jakości życia.
Podobnie zatem, jak przedsiębiorstwo miasto wykorzystuje swoje atuty konkurencyjne, aby zdobyć przewagę w dziedzinie szczególnie pożądanej ze względu na charakterystyczne dla niego czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. W obecnym, dynamicznym środowisku miasto, aby utrzymać zdolność konkurencyjną musi mieć sprecyzowaną strategię rozwoju, a co najważniejsze konsekwentnie ją realizować. Na szczególną uwagę zasługuje również promocja miasta, rozumiana jako dostarczanie o nim informacji i zachęcanie do korzystania z jego produktów. Kwestia ta stała się tematem niniejszego opracowania. Celem pracy było przedstawienie strategii rozwoju turystycznego Nowego Sącza i działań promocyjnych podejmowanych w jej ramach.