Strategia zarządzania sprzedażą na rynku paliwowym w Polsce
Abstrakt
W pierwszych miesiącach 2006 roku sytuacja na polskim rynku paliw była stabilna, jednak w maju ceny oleju napędowego (ON) i benzyny zaczęły szybko rosnąć. Poza tym cena ON zrównała się ze zwykle wyższą ceną benzyny, niekiedy nawet ją przekraczając. Spotkało się to z niezadowoleniem prywatnych właścicieli aut z silnikami Diesla, a także firm posiadających w swoich parkach samochodowych pojazdy z silnikami wysokoprężnymi.
Odmiennie zachowywały się z kolei ceny gazu płynnego LPG, które początkowo dość wysokie, ale stabilne zaczęły na przełomie lutego i marca spadać. Cena 1 litra gazu płynnego brutto jest przeciętnie niższa o 40% od ceny benzyny Euro 95 i o tyle samo od ceny oleju napędowego. Co prawda wzrost podatku za gaz, który objął także LPG, spowodował niewielki spadek opłacalności jazdy autem wyposażonym w taką instalację, jednak nadal jest ona tańsza od jazdy na tradycyjnym paliwie. W efekcie pod koniec 2005 roku aż ok. 1,7 mln samochodów w Polsce było przystosowanych do napędu gazem płynnym LPG, czyli ok. 13% wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju aut.
Analitycy rynku paliwowego są zdania, że należy oczekiwać dalszego wzrostu cen ropy na rynkach światowych. Powodem jest widoczny brak stabilizacji w regionie Bliskiego Wschodu i niepewna sytuacja geopolityczna w krajach członkowskich OPEC. Na wzrost cen ropy złoży się także rosnący z roku na rok popyt na ten surowiec. W takiej sytuacji można się liczyć z kolejnymi podwyżkami na polskich stacjach paliw. Niewykluczone także, że oprócz tradycyjnych paliw będą się na nich coraz częściej pojawiały bio - paliwa. Celem pracy jest ocena sprzedaży stosowanej na rynku paliw w Polsce.
Opis
Słowa kluczowe
zarządzanie sprzedażą, rynek paliwowy w Polsce, Lotos Paliwa, Orlen, Carrefour, strategie zarządzania sprzedażą na rynku paliwowym, strategia dla przemysłu naftowego w Polsce, program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego, programy lojalnościowe oraz karty flotowe