dc.description.abstract |
W dzisiejszym, niezwykle szybko rozwijającym się świecie, w którym istnieje ogromna konkurencja wśród organizacji na forum biznesowym i gospodarczym, kwestia motywacji, kształtowania odpowiednich i efektywnych systemów motywacyjnych jest stale aktualnym tematem, ciągle pozostającym w kręgu zainteresowania wielu organizacji. Nie bez znaczenia jest fakt, że sukces organizacji, jej przetrwanie na rynku a także możliwość konkurowania i zdobywania nowych rynków, jest uzależniona w dużej mierze od tego, czy zostaną w pełni zrealizowane wszystkie wcześniej założone cele i plany strategiczne. Sprostać tym wszystkim wymaganiom mogą tylko i wyłącznie pracownicy, którzy w dzisiejszej rzeczywistości są oceniani jako niezwykle cenny zasób, o charakterze strategicznym dla każdego przedsiębiorstwa. Dzięki pracownikom prezentującym określone umiejętności i kwalifikacje, wykazującym zainteresowanie i zaangażowanie podczas wykonywania obowiązków zawodowych, możliwe jest wykorzystanie wszystkich tych cech, a w konsekwencji uzyskanie znacznej przewagi nad konkurentami. Jednak aby ją wypracować, a co ważniejsze utrzymać, należy w sposób właściwy zakomunikować i przekazać pracownikom konkretne informacje dotyczące strategii organizacji, planów i zadań jakie mają zostać osiągnięte w danym okresie czasowym. Właśnie w tym momencie należy przedstawić element, którego znaczenie jest niezwykle ważne i wprost nieocenione. Mowa tu o głównej roli, jaką spełnia system motywacyjny, za pomocą którego organizacja jest w stanie efektywnie i skutecznie oddziaływać na swoich pracowników, wywołując odpowiednie zachowania i relacje. Istotą motywacji w świecie biznesu jest forma dwustronnej wymiany, zachodzącej pomiędzy pracownikami a organizacją. Z jednej strony organizacja stara się rozpoznać i w sposób maksymalny zaspokoić oczekiwana swoich pracowników poprzez oddziaływanie określonymi formami systemów motywowania, zarówno pieniężnymi jak i pozapieniężnymi. Natomiast pracownik, którego potrzeby będą zaspokojone, skuteczniej oraz z większą wydajnością będzie podchodził do realizacji zadań i celów strategicznych dla potrzeb całej organizacji. Wybór tematu tej pracy był próbą zanalizowania oraz dokonania oceny działań podejmowanych z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi oraz formowania założeń motywacyjnych na bardzo praktycznym przykładzie Zakładu, nowoczesnego i prężnie działającego, którego specyfika produkcji oraz międzynarodowy charakter działania, były bardzo dobrą podstawą do obserwacji oraz przeprowadzenia badań. Celem niniejszej pracy jest zidentyfikowanie strategii personalnej stosowanej w Fabryce Kotłów RAFAKO S.A w Raciborzu, oraz analiza kształtowania systemu motywacyjnego w kontekście realizacji celów strategicznych przedsiębiorstwa. |
pl |