dc.description.abstract |
Jakość jest ważnym zagadnieniem we współczesnym konkurencyjnym świecie. W nowoczesnej organizacji, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, staje się podstawą jej skutecznego funkcjonowania, jest wyznacznikiem kultury organizacji i czynnikiem jej sukcesu rynkowego, a czasem nawet warunkiem utrzymania się na rynku. Zapewnienie wysokiego poziomu świadczeń medycznych jest kosztowne. Inwestując w jakość należy uwzględniać aspekty marketingowe, jak prestiż czy wizerunek placówki na rynku, ale również możliwość budowania związków lojalnościowych pomiędzy pacjentem a placówką. Przemiana w systemie ochrony zdrowia, którą zapoczątkowała ustawa o powszechnym ubezpieczeniu społecznym i inne ustawy reformujące system, polegała na przejściu od systemu administrowanego centralnie do systemu funkcjonującego według reguł rynkowych. Przemiana ta wymusza zmiany strukturalne oraz kulturowe . Cechy szczególne sektora ochrony zdrowia, takie jak: rynek świadczeniodawcy, polityka informacyjna, wartości etyczne, złożoność procesu chorobowego, skutki leczenia oraz oczekiwania społeczne powodują, że wprowadzenie mechanizmów rynkowych pobudziło motywację do dobrej jakości świadczeń. Celem niniejszej pracy jest analiza systemów zarządzania jakością w zakładach opieki medycznej. |
pl |