Abstract:
Świat zmienia się w takim tempie, że coraz trudniej za nim nadążyć. Przemiany polityczne, prawne, ekonomiczne i technologiczne wywołują zmiany społeczne. Czego innego wymaga się dziś od młodych ludzi wkraczających na rynek pracy, a czego innego wymagać się będzie za dziesięć lat. Młodego człowieka oprócz domu rodzinnego kształtuje szkoła, a przede wszystkim pracujący w niej nauczyciele. To szkoła daje niezbędną wiedzę, ale również formuje światopogląd. Rola nauczycieli w tym procesie jest nie do przecenienia. Jaki powinien być idealny nauczyciel? Powinien posiadać wiedzę, powinien umieć ją przekazać, powinien zdobyć szacunek i sympatię uczniów a także pobudzić ich do samodzielnych poszukiwań wiedzy. Od nauczyciela wymaga się bardzo wiele, gdyż to on kształtuje umysły młodych ludzi, którzy decydować będą o przyszłości naszego kraju. Nauczyciel musi zatem ciągle rozwijać swoje kompetencje, tak zawodowe, jak i osobiste by móc realizować swoją funkcję zawodową i społeczną. Stąd w odniesieniu do tej grupy zawodowej tak ogromne znaczenie idei ustawicznego kształcenia. Oprócz jednak wysiłków indywidualnych, które w kierunku rozwoju kompetencji podejmować powinien nauczyciel ogromną wagę mają wysiłki organizacji, w której działa – szkoły. Koordynatorem tych działań powinien być dyrektor szkoły, jako przełożony nauczycieli i de facto zarządca placówki. Rolą dyrektora jest nie tylko administrowanie zasobami szkoły, ale też, a może przede wszystkim wdrażanie idei zarządzania kompetencjami nauczycieli.
Celem niniejszej pracy było zbadanie czy w polskich szkołach ponadgimnazjalnych wdraża się zarządzanie kompetencjami nauczycieli i czy ma to wpływ na jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół.