Abstract:
Celem pracy jest porównanie gmin pod względem wykorzystania środków z Unii Europejskiej w dwóch wybranych jednostkach samorządu terytorialnego, przy zastosowaniu metody benchmarkingu. Dla realizacji tego celu zostały przyjęte następujące hipotezy: benchmarking stanowi skuteczne narzędzie analizy i „uczenia się” w ramach jednostek samorządu terytorialnego ; porównania benchmarkingowe na poziomie jednostek samorządu terytorialnego mogą wpływać na stymulowanie rozwoju lokalnego ; wykorzystanie środków z Unii Europejskiej na inwestycje zależy od zaangażowania i aktywności poszczególnych samorządów. Praca składa się z 4 rozdziałów. Pierwszy z nich obejmuje zagadnienia związane z organizacją i funkcjonowaniem gminy. Przedstawiona jest ona jako komórka posiadająca swoje określone zadania, jak również opisuje przysługujące jej przywileje i prawa. Wszystko to odbywa się na różnych szczeblach, na poziomie których, odpowiednie osoby są odpowiedzialne za poszczególne funkcje. Drugi rozdział związany jest z funduszami możliwymi do uzyskania z Unii Europejskiej. Mają one duży wpływ na rozwój danych organizacji państwowych, gdyż stanowią pewną formę bezzwrotnej pomocy finansowej, dzięki której możliwe jest realizowanie różnych projektów wpływających na polepszenie warunków panujących na terenie całej jednostki. Rozdział trzeci obejmuje pojęcie benchmarkingu, czyli tzw. metodę „uczenia się”. W tym miejscu opisana jest istota i obszary zastosowania tej metody, jak również jej rodzaje, kierunki działania, czy też możliwe źródła pozyskiwanych informacji, niezbędnych do przeprowadzenia tego procesu „polepszania”. Część dotyczącą benchmarkingu kończy punkt przedstawiający korzyści z wprowadzenie tej metody, jak również konkretne wskazówki, jakie należy spełnić, chcąc osiągnąć oczekiwane efekty wdrożenia. Ostatni rozdział stanowi analizę o charakterze badawczym, gdzie stronami porównywanymi są dwie, dowolnie wybrane gminy. Analiza ta dotyczy inwestycji, jakie są realizowane w danych gminach, głównie pod względem wykorzystywania środków z Unii Europejskiej. Rozdział ten, również w dużej mierze zawiera weryfikację postawionych hipotez, a także ich uzasadnienie i dowody.