Abstract:
Prężnie działający sektor handlu jest podstawą dobrze funkcjonującej gospodarki rynkowej. Tworzy on miejsca pracy dla dużej części społeczeństwa oraz napędza koniunkturę. Także w Polsce przedsiębiorstwa handlowe wytwarzają znaczną część PKB i zapewniają byt milionom mieszkańców kraju. Są wśród nich najróżniejsze rodzaje przedsiębiorstw, od zajmujących się bardzo prostymi i mało zaawansowanymi technicznie czynnościami, do bardzo innowacyjnych, korzystających z najnowszych osiągnięć nauki i potrzebujących wysoko wykwalifikowanych pracowników. Duża część przedsiębiorstw handlowych ma obecnie problemy z konkurowaniem z wielkimi sieciami handlowymi, które w znacznym stopniu opanowały rynek. Giganci mogą sprzedawać taniej, mają więcej punktów sprzedaży, mogą mieć większe nakłady na promocję i operować przy mniejszych marżach. Rozważania prowadzone w tej pracy podporządkowano głównemu problemowi, jakim było wskazanie możliwości wykorzystania technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach handlowych oraz ich wpływu na wzrost konkurencyjności i rozwoju tychże przedsiębiorstw. Podjęcie problematyki systemów informacyjnych stosowanych w działalności handlowej uzasadniają również obserwowane w ostatnich latach zmiany w funkcjonowaniu handlu, będące także efektem szybkiego rozwoju technologii informacyjnych. Zasadniczym celem prowadzonych rozważań jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak firmy prowadzące działalność handlową powinny organizować i wykorzystywać systemy informacyjne, by sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu na informację w poszczególnych obszarach prowadzonej działalności.