Abstract:
Firma z wysoko wykwalifikowanymi i ciągle się uczącymi pracownikami ma większe szansę na uzyskanie wyższych zysków niż konkurencja, której pracownicy mają mniejsze możliwości rozwoju. Zgodnie z tą przesłanką poszukuje się związków między wartością firmy a jakością jej zasobów ludzkich. Omawiany w niniejszej pracy program outplacementu jest zjawiskiem nowym, wykreowanym przez zmieniającą się radykalnie rzeczywistość. Przeminęły już bowiem czasy, w których pracownik traktowany był jak przysłowiowy wasal, natomiast pracodawca miał pełne prawo do dosłownie decydowanie o losie i życiu własnego pracownika, a również niejednokrotnie o losie całej jego rodziny. Każde ówczesne posunięcie pracodawcy było powszechnie akceptowane i nie podlegało dyskusji. Wprowadzane i stale udoskonalane zarządzanie stało się istną sztuką zarówno twardych posunięć jak również negocjacji. Pracodawca w wyniku nowoczesnych przeobrażeń nowych systemów zarządzania w pracowniku zobaczył podstawę egzystencji własnej firmy. Zwykły szary pracownik uzyskał rangę kapitału przedsiębiorstwa – kapitału ludzkiego. Zmieniające się stale oblicze gospodarki, nadchodzące przeobrażenia systemów pracy, czy wreszcie rozwijająca się technologia wymusiła na pracodawcy konieczność doboru, weryfikacji i ewentualnej redukcji pracowników. Wiele osób w wyniku takich przeobrażeń utraciło zatrudnienie. Wprowadzana metoda outplacementu jest elementem, który ma za zadanie złagodzenie skutków koniecznych redukcji etatów działając korzystnie w obu kierunkach tzn. pracodawcy i zwalnianego pracownika, który dostaje niejako szansę na ponowne wykreowanie własnej kariery pracowniczej. Pracodawca z kolei wyraża troskę o los zwalnianej osoby, poprzez „wyciągnięcie w pewien sposób pomocnej dłoni w jego kierunku”.