Abstract:
Poszukiwanie zależności między efektywnym funkcjonowaniu zawodowym menedżera a zespołem czynników psychospołecznych , które warunkują zarządzanie ludźmi w organizacji to bardzo interesujące zagadnienie. W niniejszej pracy szczególnym podmiotem zainteresowania są pracownicy organizacji i menedżer oraz ich kompetencje. Te zaś są uwarunkowane wiedzą, umiejętnościami , ale także inteligencją, motywacją i ujawnianą emocjonalnością. O ile inteligencja poznawcza dotyczy logicznego, werbalnego i abstrakcyjnego myślenia, o tyle inteligencja emocjonalna jest umiejętnością rozpoznawania własnych emocji pozytywnych i negatywnych, co okazuje się ważnym czynnikiem. Należy do niej również zdolność pozostawania w dobrych relacjach z innymi ludźmi, co pomaga intuicyjnie wybierać własną drogę postępowania, czy kariery. W pracy rozwinięte zostało zagadnienie inteligencji emocjonalnej, która umożliwia dobrą współpracę, a także rozwiązywania konfliktów, budowania więzi w zespole pracowniczym i nawiązywania nowych kontaktów