Abstract:
Niniejsza praca przedstawia większość aspektów występowania zachowań mobbingowych. Szczególna uwaga została zwrócona na klasyczne zjawiska mobbingu wg. teorii H. Leymanna. Głównym celem pracy jest charakterystyka mobbingu w odniesieniu do współczesnych sektorów zatrudnienia w Polsce: prywatnego i państwowego. Część pierwsza charakteryzuje zjawisko mobbingu jako elementu występującego w zakładach pracy. W części tej nawiązano także do socjologicznych i psychologicznych powiązań agresji i przemocy występujących w społeczeństwach. Ze względu na powszechność przedstawionego zjawiska omówione zostały negatywne skutki odczuwane przez ofiarę. Przedstawione zostały także najpopularniejsze i najczęściej stosowane sposoby przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy. W części drugiej pracy autorka skupiła się na przedstawieniu i scharakteryzowaniu polskich systemów zatrudnienia. W odniesieniu do tych sektorów przedstawione zostały najnowsze opublikowane wyniki badań na temat mobbingu w tychże instytucjach. Szeroko omówiona została kwestia obowiązujących przepisów prawnych odnoszących się do mobbingu i odpowiedzialności za niego. Część trzecia pracy prezentuje badania własne autorki nad zjawiskiem mobbingu w instytucjach oświatowych i sieci handlowej Biedronka w Tarnowie. Część badawcza zawiera analizę wyników badań, wnioski oraz przykładową ankietę, którą posługiwano się w trakcie badań.