Abstract:
Wieloletnia praca w szkole pozwala zebrać bagaż doświadczeń, które są cennym materiałem do analizy i próby wyjaśnienia wielu zjawisk i procesów, mających miejsce podczas pracy w szkole. Bycie nauczycielem polega nie tylko na wyłożeniu materiału i wpisaniu ocen do dziennika. To przede wszystkim kontakt z drugim człowiekiem, próba zrozumienia jego emocji i motywów, które kierują jego postępowaniem. Szkoła jest miejscem w którym nauczyciel konfrontuje swoje umiejętności z oczekiwaniami uczniów, przełożonych, rodziców. Są to niejednokrotnie sytuacje trudne, wymagające wyczucia i zrozumienia dla drugiego człowieka. Do tego dochodzi niski prestiż społeczny zawodu, niezadowalające zarobki i brak odpowiedniego wyposażenia. Wszystko to razem sprawia, że stres jest nieodłącznym towarzyszem pracy nauczyciela. Dlatego właśnie ten temat wymaga wiele
uwagi i zainteresowania. Zrozumienie mechanizmów powstawania stresu i walki z nim,
gwarantuje bowiem sukces w pracy zawodowej i w życiu osobistym. W części teoretycznej pracy omówiona została problematyka stresu, jego przyczyn i skutków. Następnie scharakteryzowano fazy rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorosłości. Przedstawiono również środowisko pracy i źródła stresu, jakie się z nim wiążą.
Natomiast w części empirycznej uwzględnione zostały podstawy metodologiczne przeprowadzonych badań. Scharakteryzowano również ich wyniki pod kątem weryfikacji
postawionych hipotez.