Abstract:
Organizacja to ludzie, aby dobrze funkcjonowała musi składać się z efektywnie pracujących pracowników. Jest jednak coś co zaburza pracę, a co za tym idzie stabilne funkcjonowanie firmy. Niewątpliwie czynnikami zaburzającymi są problemy jednostki w środowisku pracy, na które składają się stres i wypalenie zawodowe. W pierwszym rozdziale starano się wykazać związek organizacji i jednostki oraz jak ważną rolę spełnia pracownik i co wnosi swoją pracą dla firmy, w której pracuje. Ukazano, iż istotą każdej organizacji są ludzie i że bez ich poprawnego funkcjonowania firma może dużo stracić. Każda organizacja jest inna tworzy własne indywidualne struktury, dlatego wyróżniono podstawowe typy i modele organizacyjne, na których organizacje mogą się wzorować. Wykazano rolę komunikacji interpersonalnej oraz stosunków międzyludzkich w organizacji i znaczenie kultury organizacyjnej firmy. Jednak problemy pracowników nie od dziś zaburzają ich pracę, dlatego opisano jak niszczący wpływ mają problemy jednostki na stabilne funkcjonowanie firmy, a do tych problemów bez wątpliwości można zaliczyć stres i wypalenie zawodowe. W następnym rozdziale pracy przedstawiono, że nie wszyscy na początku są świadomi faktu, iż praca jest skutkiem niebezpiecznego stresu, który wpływa niekorzystnie na pracownika i firmę. Wyjaśniono pojęcie stresu, jego rodzaje, przyczyny, skutki oraz wpływ na wykonywaną pracę oraz organizację. Starano się opisać skuteczne metody walki ze stresem oraz w jaki sposób organizacja może walczyć z tym zjawiskiem pomagając pracownikom dzięki różnym programom zarządzania stresem. Jednak na stresie się nie kończy, w trzecim rozdziale pokazano związek stresu w pracy z wypaleniem zawodowym oraz dokładny opis tego zjawiska, które w ostatnich latach staje się bardzo powszechne. Wyjaśniono, skutkiem czego jest wypalenie, jak wpływa na pracownika oraz jak zaburza działanie organizacji, wymieniono znaki ostrzegawcze i pokazano jak je w porę zauważyć by nie dopuścić do rozwinięcia się syndromów wraz z dokładnym ich wyróżnieniem. Przedstawiono metody zapobiegawcze skierowane na pracownika oraz organizację, dzięki którym można podjąć efektywną walkę i osiągnąć zadawalające wyniki by pracownikom pracowało się lepiej, a pracodawca osiągał zadawalające wyniki ekonomiczne dzięki pracy innych.