Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie strategii przedsiębiorstwa na przykładzie firmy Dwie Doliny Muszyna-Wierchomla Sp. z o.o. W części teoretycznej przedstawiona została istota i zakres strategii i zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach oraz metody i zakres analiz strategicznych. W części empirycznej dokonano próby oceny wdrożenia strategii w firmie DDMW na podstawie strategicznej karty wyników, a następnie za pomocą analizy SWOT określono pozycję firmy na rynku. Na tej podstawie wskazane zostały propozycje przyszłych działań firmy i kierunków dalszego rozwoju. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiona została istota oraz zakres strategii i zarządzania strategicznego. Znajdują się w nim definicje strategii i podstawowe klasyfikacje, a także proces formułowania strategii i elementy procesu zarządzania strategicznego. W drugim rozdziale omówiono wybrane metody analizy strategicznej stosowane w procesie formułowania strategii z uwzględnieniem podziału na metody analizy otoczenia i potencjału przedsiębiorstwa, metody zintegrowane oraz służące ocenie poziomu wdrożenia strategii. Rozdział trzeci obejmuje metodykę badań empirycznych zastosowanych w pracy, ponadto zawiera charakterystykę firmy DDMW oraz przedstawia realizację dotychczasowej strategii firmy. W czwartym rozdziale przedstawiona została analiza strategiczna, w której dokonano oceny stopnia wdrożenia strategii w latach 1997-2008 za pomocą strategicznej karty wyników oraz określona została pozycja firmy na podstawie analizy SWOT. Podsumowaniem tego rozdziału jest przedstawienie propozycji kierunku dalszego rozwoju
firmy.