Praca zawiera zagadnienia związane z motywacją do rozwoju zawodowego pracowników.
Na podstawie analizy dwóch szkół ponadgimnazjalnych przedstawiono istotę awansu zawodowego nauczycieli oraz elementy motywujące do rozwoju zawodowego. Metodologię badań oparto na dokumentacji szkolnej, wywiadzie z dyrektorami szkół oraz przeprowadzonym badaniu ankietowym wśród nauczycieli.
Analiza badań pozwoliła na sformułowanie wniosku, iż nauczyciele mają bardzo rozbudowaną ścieżkę awansu zawodowego, ściśle określone procedury oraz krótki okres jej realizacji. Motywacją do rozwoju i uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego większości przypadków jest kwestia finansowa oraz utrzymanie zatrudnienia w szkole.
The work includes the problems connected with motivation for professional development of workers. According to the analysis of two middle schools is showed the essence of professional promotion of teachers and motivation’s components for the professional development. A methodology of reaserch is based on the school documents, the interviews with principals and the survey among teachers. The analysis of reaserch is given a conclusion- the teachers have had a very expanded path of professional development , precisely description of procedures and short period of their realization. The motivation for development and obtaining following steps of professional development in the majority cases is a financial problem and keeping a job in the school.