Abstract:
Aby zrozumieć poznawcze funkcje i wpływ reklam na zachowania i postawy młodych konsumentów warto sięgnąć do psychologicznej koncepcji człowieka zwanej poznawczą. Podejście poznawcze jest jednym z najbardziej znaczących nurtów współczesnej psychologii, nurtem, który zapoczątkował rozkwit prac badawczych nad złożonym działaniem umysłu. Najważniejszym osiągnięciem w podejściu poznawczym jest fakt, iż interpretacja i spostrzeżenie każdego konsumenta wpływa na to, co on robi i odczuwa. Koncepcja poznawcza ma swoje zastosowanie przy wyjaśnianiu mechanizmów wpływu mediów na motywację i odbiór komunikatów perswazyjnych przez odbiorców. Służy ona nie tylko wyjaśnianiu i przekonywaniu, ale także doskonaleniu różnorodnych technik wywierania wpływu na odbiorców, które są stosowane w przekazie reklamowym. Niniejsza praca stanowi próbę poszerzenia i usystematyzowania wiedzy na temat funkcji poznawczych reklamy. Przedmiotem zainteresowania autorki będą przede wszystkim percepcje, wiedza, pamięć, emocje oraz postawy i zachowania młodych konsumentów.