Produkty e-bankingu na przykładzie Banku BPH

Brak miniatury

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie rozwoju usług bankowych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii na przykładzie Banku BPH S.A., których zastosowanie ma doprowadzić do usprawnienia zarówno obsługi klientów, jak i przepływów pieniężnych. Przedstawiono podział banków funkcjonujących w systemach bankowych państw zachodnich, z uwzględnieniem zmian jakim podlegały w ciągu ostatniego półwiecza. Opisano również modele występujące w ewoluujących systemach finansowych gospodarek rynkowych świata. Przedstawiono rozwój polskiego systemu bankowego na tle historycznych wydarzeń, począwszy od uzyskania niepodległości w roku 1918, po zmianę gospodarki z nakazowo-rozdzielczej na rynkową. W dostosowaniu polskiej bankowości do standardów obowiązujących w rozwiniętej gospodarce rynkowej istotną cezurę stanowi rok 1989, w którym rozpoczęto zmianę ustawodawstwa bankowego, tworząc podstawę systemu dwuszczeblowego tj. banku centralnego i banków komercyjnych, działających jako banki uniwersalne. Zmiany systemu bankowego nie byłyby możliwe bez transformacji gospodarki, która stanowi nadal trwający proces odchodzenia od rozwiązań przyjętych i obowiązujących w latach istnienia PRL. Bardzo ważnym wyzwaniem dla rozwoju polskich banków były przygotowania przedakcesyjne, a w roku 2004 włączenie Polski do Unii Europejskiej, co spowodowało konieczność dostosowania się do regulacji unijnych oraz konieczność działania w konkurencyjnym środowisku nie tylko banków krajowych, ale i zagranicznych. W okresie pomiędzy 1 maja 2004 roku, a 30 listopada 2004 roku do Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego wpłynęły, aż 52 notyfikacje informujące o zamiarze podjęcia przez europejskie instytucje kredytowe działalności transgranicznej na terytorium RP. Polski sektor bankowy ulega ciągłym przeobrażeniom, w tym zmianom w obsłudze klientów, częściowemu odchodzeniu od bezpośredniej obsługi w oddziałach do kontaktu poprzez sieć. Zmiany takie wymuszają konieczność ponoszenia znaczących nakładów finansowych. Dla polskich banków celem jest włączenie się w trwającą globalizację usług i stałe zwiększanie udziału usług bankowości elektronicznej w oferowanych pakietach nowości produktowych. Wprowadzanie nowości techniki do instytucji bankowych, świadczy o innowacyjności i wpływa na zwiększanie udziału pieniądza bezgotówkowego w rozliczeniach i zasobach podmiotów uczestniczących w operacjach bankowych. Rosnące zainteresowanie produktami z dziedziny e-bankingu, jest czynnikiem sprzyjającym tworzeniu coraz to nowych usług, dających klientowi swobodę w zarządzaniu własnym kapitałem bez konieczności odwiedzania swojego banku. Na przykładzie banku uniwersalnego, jakim jest Bank BPH S.A. przedstawiono wpływ wykorzystania najnowszej technologii na rozwój banku i zwiększanie jego udziału w segmencie usług bankowych.

Opis

Słowa kluczowe

e-banking, banki komercyjne, produkty bankowe, Bank BPH S.A., nowoczesne technologie, obsługa klienta

Cytowanie