Abstract:
Przedsiębiorstwo funkcjonujące w gospodarce rynkowej powinno koncentrować swoją uwagę na budowie i wdrażaniu strategii rozwoju polegającej na wyznaczaniu długofalowych celów przynoszących sukces, oraz formułowaniu dostosowanych do sytuacji przedsiębiorstwa i otoczenia, sposobów osiągnięcia celów tego przedsiębiorstwa. Działające na określonych rynkach przedsiębiorstwa, pozostają w stosunkach konkurencyjnych z innymi organizacjami działającymi obok nich na. Stosunki te w głównej mierze zależą od sił konkurencyjnych przedsiębiorstw w porównaniu z siłami reprezentowanymi przez jego konkurentów na danym rynku. Ciągłe zmiany jakie dokonują się na rynkach wymagają od przedsiębiorstw ciągłego analizowania sytuacji.
Tematem niniejszej pracy jest analiza sytuacji konkurencyjnej. Ze względu na znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jak również ze względu na zainteresowania autora, w pracy omówiono ten nieodzowny element działalności gospodarczej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku poligraficznym.
W warunkach rosnącej niepewności i ryzyka, wypracowano pewne metody i techniki ułatwiające analizę sytuacji konkurencyjnej. Celem pracy jest przeprowadzenie analizy sytuacji konkurencyjnej w branży poligraficznej na rynku małopolski, przy pomocy wybranych metod analizy oraz zaprezentowanie możliwości wykorzystania wyników tej analizy do podejmowania decyzji strategicznych w firmie Profit Media.