Praca przedstawia podstawowe zagadnienia związane z efektywnym i umiejętnym zarządzaniem i kierowaniem ludźmi w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem motywacyjnej roli kierownika. Część badawcza jest analizą roli dyrektora przedszkola w motywowaniu nauczycieli. Podstawowa technika badawcza to ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli tej placówki. Ich analiza pozwala na sformułowanie wniosku, iż dyrektor reprezentuje demokratyczny styl zarządzania i przyjacielski styl komunikowania się z podwładnymi; tworzy warunki bezkonfliktowego działania oraz cieszy się autorytetem i charyzmą. Mimo, że przedszkole jest zarządzane bardzo dobrze, a nauczyciele są zmotywowani do pracy, to kierownik powinien dbać o nieustanne wzmacnianie swoich podwładnych szukając coraz to nowych metod pobudzania ich do pracy.
In this paper the key terms connected with effective and skilful management are reviewed. The main concern is the way people are being managed in an organization, concentrating mainly on the manager’s role in successful motivation.
The research part deals with the role of the kindergarten headmaster in increasing teachers’ motivation.The basic research method was a questionnaire which was distributed among kindergarten teachers. The research has shown that the headmaster follows a democratic style of management. Apart from creating an amiable, peaceful atmosphere at work and using friendly communication style, she is also an authority and is described as a charismatic manager. Although the kindergarten is very well managed, teachers are highly-motivated, the headmaster has to continue to search new ways of keeping her employees stimulated.