Abstract:
Celem pracy jest ukazanie możliwości oraz korzyści zastosowania analizy Pareto w zarządzaniu sprzedażą. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zawarte są informacje dotyczące zarządzania sprzedażą we współczesnych firmach, w szczególności obejmujące zasady zarządzania, organizacje systemu sprzedaży, obszary analizy oraz metody stosowane w analizie sprzedaży. Rozdział drugi przedstawia zasady zastosowania prawa Pareto w zarządzaniu sprzedażą. Zasadne wydaje się szczegółowe opisanie metody ABC, jako narzędzia analizy Pareto oraz omówienie wykorzystania jej w biznesie. Z kolei rozdział trzeci to próba ukazania zastosowania prawa Pareto w zarządzaniu sprzedażą na przykładzie firmy Vive Textile Recycling Sp. z o.o. Analiza Pareto i jej odmiana analiza ABC jest oparta na różnych obserwacjach, jest metodą przydatną i uniwersalną. Pozwala na ograniczaniu i
skorygowaniu niepotrzebnych kosztów, wyciąganiu wniosków, a za razem dokonaniu
dobrego wyboru w danej usłudze. Zarazem decyduje o zbieraniu i porządkowaniu
danych i ich wiarygodności. Analiza Pareto nie powinna stanowić jednak jedynego
narzędzia w analizie sprzedaży. Należy ją stosować w połączeniu z innymi metodami,
np. elementami analizy finansowej sprzedaży, analizą portfelową (macierz BCG),
analizą kosztów oraz rentowności.